cappuccino

Temat: Fizyk BBBBBaaaaaaRRRRRdddddZZZZoooo ważne dam 6 plusów
Myśle że ten schemat ma zastosowanie w latarkach.
Plus od baterii na stałe podłączony do żarówki,
a przełącznik gdy zamknie obwód to minus płynie do żarówki
i świeci.
Ale sie zakręciłem.
No ale próbuję pomóc.
Może w samochodzie tez to ma zastosowanie.
Akumulator,włącznik świateł,żarówki
Pozdrawiam
Źródło: topranking.pl/929/fizyk,bbbbbaaaaaarrrrrdddddzzzzoooo,wazne.php



Temat: Uno i brak świateł
Witam,


| Niestety, bez schematu nie jestem w stanie nic zrobić, bo tak to sobie
| mogę szukać i szukać....byłby ktoś taki miły i podesłał odpowiednie
| skany? Samochodzik to Uno Fire 1.0 2002.

Zobacz tutaj - http://team.fiatuno.pl/pliki/ar-55-manual.zip


Dzięki. Wprawdzie pewne rozbieżności w kolorach są, ale przynajmniej mam
rozeznanie co skąd i dlaczego.

Dla potomnych: Lampki już działają. Usterka była rzeczywiście w kolumnie
kierownicy. Przepaliła się jedna ze złączek. Taka pojedyncza, która
podaje prąd ze stacyjki na wyłącznik świateł (z jednej dwa zielone, z
drugiej szary i żółto-czerwony).

W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest
ładne kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)


Źródło: topranking.pl/1057/uno,i,brak,swiatel.php


Temat: Uno i brak świateł
Dnia Thu, 23 Aug 2007 17:58:59 +0200, shadow napisał(a):


Witam,

| Niestety, bez schematu nie jestem w stanie nic zrobić, bo tak to sobie
| mogę szukać i szukać....byłby ktoś taki miły i podesłał odpowiednie
| skany? Samochodzik to Uno Fire 1.0 2002.

| Zobacz tutaj - http://team.fiatuno.pl/pliki/ar-55-manual.zip

Dzięki. Wprawdzie pewne rozbieżności w kolorach są, ale przynajmniej mam
rozeznanie co skąd i dlaczego.

Dla potomnych: Lampki już działają. Usterka była rzeczywiście w kolumnie
kierownicy. Przepaliła się jedna ze złączek. Taka pojedyncza, która
podaje prąd ze stacyjki na wyłącznik świateł (z jednej dwa zielone, z
drugiej szary i żółto-czerwony).

W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest
ładne kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)


to poczytaj tutaj - http://team.fiatuno.pl/index.php?id=wiev&news=23


Źródło: topranking.pl/1057/uno,i,brak,swiatel.php


Temat: Wylacznik schodowy (z 3 miejsc)
Jesli ktos ma pod reka schemat wylacznika schodowego dla 3 kodygnacji to
prosil bym o przeslanie.Chcialbym na kazdym pietrze moc wylaczac jak i
wlaczac cale oswietlenie na 3 pietrach np.ktos wchodzi do domu parterem
zapal sobie swiatlo i wchodzi na I pietro i gasi swiatlo,druga osoba
wychodzi z II pietra zapal sobie swiatlo i wychodzac na
parterze gasi je itp.Odpada wylacznik czasowy jak i podwojne przelacznik . Dokladne
wytlumaczenie + rysunek  o co mi chodzi znajduje sie na www.obam.republika.pl.
Z gory dziekuje.

Źródło: topranking.pl/1558/wylacznik,schodowy,z,3,miejsc.php


Temat: Wylacznik schodowy (z 3 miejsc)
On Wed, 10 Sep 2003 21:37:15 +0200, No name <bo@gnu.univ.gda.pl
wrote:


Jesli ktos ma pod reka schemat wylacznika schodowego dla 3 kodygnacji to
prosil bym o przeslanie.Chcialbym na kazdym pietrze moc wylaczac jak i
wlaczac cale oswietlenie na 3 pietrach np.ktos wchodzi do domu parterem
zapal sobie swiatlo i wchodzi na I pietro i gasi swiatlo,druga osoba
wychodzi z II pietra zapal sobie swiatlo i wychodzac na
parterze gasi je itp.Odpada wylacznik czasowy jak i podwojne przelacznik . Dokladne
wytlumaczenie + rysunek  o co mi chodzi znajduje sie na www.obam.republika.pl.


Moze to?
http://www.zsr.dzierzoniow.pl/wbe/krzyzowy.htm

Pozdr,
Adam


Źródło: topranking.pl/1558/wylacznik,schodowy,z,3,miejsc.php


Temat: Prąd rozprowadzenie
Ariusz pisze:


1. Są włączniki światła, gdzie z dwu różnych miejsc mogę włączać lub
wyłączać jedno światło (często montowane na klatkach schodowych), a czy
da się coś takiego zrobić na 3 włączniki/wyłączniki


Da się, tu masz schemat http://www.elektroservice.pl/old/1.htm
Inny wariant to wyłączniki "dzwonkowe" i przekaźnik bistabilny.


2. Chciałbym kilka gniazdek, podłączyć pod wyłącznik na ścianie. W
przyszłości planuję postawić w domu kilka lamp stojących - niestety nie
wiem gdzie one będą stały dlatego chcę zrobić klika gniazdek
podłączanych do wyłącznika na ścianie, Czy mogę tak podłączyć gniazdka.
Raczej do tych gniazdek nie będę podłączać urządzeń o sporej mocy ale
kilka lamp np z halogenami 125 W stanowi już spore obciążenie? - Czy
wytrzyma wyłączniki?


Takiego udziwnienia radziłbym unikać, jak chcesz przez wyłącznik to zabuduj
puszki tam gdzie przewidujesz lampy, ewentualnie normalne gniazda
i wyłączniki przy lampach. Jak koniecznie chcesz gniazda z wyłącznikiem
to włączaj je przez stycznik.


Źródło: topranking.pl/1559/prad,rozprowadzenie.php


Temat: Prosty robot dla amatora.


Jarek wrote:
Witam.
Umiem robić proste płytki drukowane ale brak mi pomysłów. Ma ktoś może
schematy albo linki do schemtów do robota który by poprostu jeżdził i
odbijał się od ścian??


kiedyś podałem komus skany, ale po niemiecku, takowego robota zrobionego z
transportera gąsienicowego produkcji NRD. Sprawę uproszczały niezależne
napędy obu gąsienic silnikami. Ten robot jechał do światła lub po jasnej
drodze. Druga wersja omijała przeszkody od których się odbił (wyłącznik).
Proste ustrojstwo na 2x2 tranzystorach i 2 fotoopornikach. Druga wersja +
wyłącznik kontaktowy (tego akurat nie skanowałem i nie dorobiłem w swoim,
tam był chyba jeszcze jakiś tranzystor i przekaźnik, ale nie pamiętam, to
robiłem 30 lat temu jako dzieciak).

Waldek


Źródło: topranking.pl/1562/prosty,robot,dla,amatora.php


Temat: Prosty robot dla amatora.


Waldemar Krzok wrote:
Jarek wrote:

| Witam.
| Umiem robić proste płytki drukowane ale brak mi pomysłów. Ma ktoś
| może schematy albo linki do schemtów do robota który by poprostu
| jeżdził i odbijał się od ścian??

kiedyś podałem komus skany, ale po niemiecku, takowego robota
zrobionego z transportera gąsienicowego produkcji NRD. Sprawę
uproszczały niezależne napędy obu gąsienic silnikami. Ten robot
jechał do światła lub po jasnej drodze. Druga wersja omijała
przeszkody od których się odbił (wyłącznik). Proste ustrojstwo na 2x2
tranzystorach i 2 fotoopornikach. Druga wersja + wyłącznik kontaktowy
(tego akurat nie skanowałem i nie dorobiłem w swoim, tam był chyba
jeszcze jakiś tranzystor i przekaźnik, ale nie pamiętam, to robiłem
30 lat temu jako dzieciak).

Waldek


Takie rzeczy są fajne :) A czy może ktoś zna adres stronki gościa który
buduje roboty-owady? :) Było o nim na discovery, ale nie zanotowalem
adresu :(


Źródło: topranking.pl/1562/prosty,robot,dla,amatora.php


Temat: Oświetlenie rowerowe - kombinowane


Zdarza sie dość często jeździć rowerem nocami, źródłem światła jest
lampka rowerowa a źródłem zasilania - dynamo.
I bardzo mi to odpowiada poza tym że kiedy sie zatrzymam to jest
zupełnie ciemno. Ani klucza znaleźć ani trafić kluczem do furtki, bo
ciemno.
Stad pomysł by załatwić sobie lampkę na baterie. ale.. baterie kosztują
szybciej sie zużyją podczas nocnej jazdy, wymienić trzeba lampkę.
Pomyślałem, coby zrobić system ze póki jadę - to zasilanie z dynama, jak
stoję to automatycznie przełącza sie na zasilanie z baterii. Jak znów
jadę to oszczędzamy akumulatory. Mozna by pokombinować nad tym by
ładować baterie podczas jazdy ale nie przesadzajmy.
Jak zrobić taki drobiazg? Występuje pewnie problem natury prądu
przemiennego i stałego?


Nie, był nawet schemat w jakimś czasopiśmie.
Idea jest prosta:
Podczas jazdy dynamo zasila żarówkę (żarówki) dodajemy diodę i rezystor (co
by było bez przesady) i ładujemy tym akumulator.
Dynamo zasila także przekaźnik.
Jeżeli się zatrzymamy przekaźnik odpada i załącza zasilanie z akumulatora.
Można zrobić jeszcze automatyczne wyłączenie akumulatorowego zasilania po
kilku minutach - bez tego konieczny jest wyłącznik na zasilaniu
akumulatorowym.
Dalsze usprawnienie to zamiast przekaźnika dać elektroniczne elementy
przełączające.


Źródło: topranking.pl/1563/oswietlenie,rowerowe,kombinowane.php


Temat: "wyłącznik czasowy" do oświetlenia - 2 przewodowy?
BartekK schrieb:


Ma ktoś może jakiś schemat/patent na prosty wyłącznik czasowy do światła
  - ale taki "dwuprzewodowy" - by wsadzić go do puszki pod "pstryczka"
(tzn zamiast mechanicznego włącznika, a sam włącznik w postaci
monostabilnej tylko jako "wyzwalacz" włączający start) gdzie jest
dostępna TYLKO faza (albo zero, cholera wie co się trafi) i wyjście na
żarówkę?

W sumie spadek napięcia na jakimś boczniku mógłby zasilać układ
wystarczająco do wyzwalania triaka...

Porobiłbym na schodach, piwnicy, garażu itp wyłączniki takie, by światło
samo się wyłączało po kilku minutach (bo ciągle ktoś zapomina wyłączyć i
świeci się 3 dni) ale tak głupio ktoś porobił instalację, że praktycznie
nigdzie nie mam L+N+wyjście na żarówkę w jednym miejscu, np przy puszce,
bo puszki zostały nad sufitem podwieszanym (sic!) , a dodatkowych drutów
po wierzchu ciągnąć nie będę...


Trzebaby poszukać, ale tutaj w coponiektórych domach widziałem ciekawy
patent wyłącznika pneumatycznego. Naciskasz guzik i trzyma on przez 2-3
minuty a potem wyskakuje. Nie potrzebuje zasilania ;-).
Innym rozwiązaniem byłoby użycie przekaźników udarowo-prądowych
zamontowanych w oprawach. Wtedy masz zasilanie do układu wyzwalającego
zamontowanego koło tego przekaźnika.

Waldek


Źródło: topranking.pl/1563/wylacznik,czasowy,do,oswietlenia,2,przewodowy.php


Temat: Swiatla samochodowe
Czesc

Pierwszy raz pisze w tej grupie i tylko chwilowo. Na elektronice znam
sie slabo (podstawy podstaw :)) i potrzebuje pomocy.

Chodzi o automatyczny wylacznik swiatel samochodowych. W moim
samochodzie swiatla dzialaja niezaleznie od pozycji kluczyka.
Znalazlem kabel w ktorym jest prad kiedy jest wlaczony zaplon i
podlaczylem do niego przekaznik, ktory wlacza swiatla. Dziala ok.

Zeby nie katowac akumulatora jednoczesnie swiatlami i rozrusznikiem
przydalo by sie opoznic wlaczenie przekaznika o kilka sekund. Tyle ze
nie wiem jak to zrobic. Gdyby ktos podal mi odpowiedni schemat bylbym
bardzo wdzieczny.

Karol


Źródło: topranking.pl/1564/swiatla,samochodowe.php


Temat: Swiatla samochodowe
Karol Szklarski napisał(a):


Chodzi o automatyczny wylacznik swiatel samochodowych. W moim
samochodzie swiatla dzialaja niezaleznie od pozycji kluczyka.
Znalazlem kabel w ktorym jest prad kiedy jest wlaczony zaplon i
podlaczylem do niego przekaznik, ktory wlacza swiatla. Dziala ok.
Zeby nie katowac akumulatora jednoczesnie swiatlami i rozrusznikiem
przydalo by sie opoznic wlaczenie przekaznika o kilka sekund. Tyle ze
nie wiem jak to zrobic. Gdyby ktos podal mi odpowiedni schemat bylbym
bardzo wdzieczny.


Może nie opóźniaj tylko wyłącz światła na czas kręcenia rozrusznikiem.
Spróbuj kabel który idzie od cewki przekaźnika do masy połączyć z
cewką rozrusznika (tą startową, od bendiksu). Nie wiem jaką
rezystancję ma przekaźnik od świateł ale jeżeli ma znacznie większą
niż cewka przy rozruszniku to normalnie przekażnik będzie dostawał
masę przez cewę rozrusznika. Podzczas rozruchu na tej cewce jest plus
więc przekaźnik od świateł rozłączy styki.


Źródło: topranking.pl/1564/swiatla,samochodowe.php


Temat: wyłącznik schodowy


William wrote:
| Chyba lepiej, gdy wyłącznik odcina fazę :)...

    Przy schodowym to już nie takie oczywiste - zawsze jest faza gdzieś w
instalacji, a i po spaleniu się żarówki nie będziesz miał często pewności
jak ustawić przełączniki żeby oprawa była bez prądu. Chyba, że jest więcej
niż jedno źródło światła. A co do tego "alternatywnego" schematu - jego
zaletą nie jest lepsze sterowanie neonówką (bo to można zrobić i na
podstawowym schemacie), tylko jeden przewód mniej.


ale musisz mieć z obu stron fazę i zero, a to nie zawsze jest. Wszystkie
warianty są ok. Oczywiście można dodać jeszcze parę krzyżowych. W domu
też mam takie ło, choć ostatnio przerzuciłem się na przekaźniki
udarowo-prądowe, mniej drutów w peszlach siedzi ;-)

Waldek


Źródło: topranking.pl/1564/wylacznik,schodowy.php


Temat: quasi inteligentna instalacja elektryczna... ?
slon napisał(a):

Witam,

Jestem na etapie kladzenia instalacji elektrycznej i tu  nasuwa sie pytanie:
jak uatrakcyjnic i "zwygodnic" taka instalacje?? Zastanawiam sie nad
zrobieniem jakiegos systemu cos w stylu EiB, ale taka wlasnoreczna i tania..
Wpadlem np. na pomysl, ze oprocz wlacznikow tradycyjnych doprowadzic jeden
dodatkowy przewod sterujacy (np.2-4zylowy) a wlacznik sterowalby nie faza
220 V ale przekazniczkiem. Przekaznik bylby sprzezony z drugim przekaznikiem
na drugim konca kabla (cos jak schemat kabla schodowego), i ten drugi
moglyby byc podpiety do jakiegos sterownika (sterownik, komputer...) A tu
juz jakas aplikacje i po necie z dowolnego kata mozna sterowac dowolna
lampka..
W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...
Czy to jest dobry pomysl? Jakie w tym widzicie plusy i minusy? Jak to
ulepszyc i czy jest sens...

Pozdrawiam
Tomek


Czesc, jak urządzałem nowe mieszkanie to położyłem pod tynkiem do
każdego wyłącznika  w ścianie kabel UTP (8 żył), właśnie w tym tygodniu
uruchomiłem pierwszy wlasnej roboty moduł instalacji -4 obwodowy
sterownik światła na pilota z podłączeniem RS485 do magistrali. Pilot
działa i strasznie rozleniwia, ale fajne, teraz czas na rolety..
Pozdrawiam i polecam jakieś dodatkowe kable
Kamil


Źródło: topranking.pl/1565/quasi,inteligentna,instalacja,elektryczna.php


Temat: Vectra-swiatla dzienne??


(...), jak zmajstrowac i gdzie wsadzic (w samochodzie ;-)
przekaznik swiatel dziennych w Vectrze B.
Wiem, ze to przekaznik nr 59 i ze ma pare kabelkow wiecej, ale gdzie
on do cholery jest i gdzie go kupic?? (u nas nie ma :-((
(...)


Przkazniki swiatel dziennych do Vectry B i Astry II "wbijal" serwis Haller
w Osowej (Trojmiasto), bodajze ~200PLN (z roobocizna). W/g fabrycznego
schematu przekaznik jest za skrzynka bezpiecznikow. W innych serwisach,
gdzie probowalem go kupic, przekaznik jako czesc nie wystepuje.....
W swojej Vectrze A "wyrzezbilem" automat dziennych z 2 przekaznikow w/g
schematu fabrycznego - podlaczenie do swiatel mijania (56A?), pozycyjnych
lewych 58L, prawych 58P, przewodu czujnika cisnienia oleju, i oczywiscie do
pozycyjnych "srodkowych" ;) (osw. tablicy rozdzielczej i rejestracyjnej). W
wersji z dziennymi oswietlenie tablicy rejestracyjnej jest przelaczone
(jakas zworka?) z bezp. osw. tablicy rozdzielczej na lewe lub prawe
pozycyjne, gdyz dzienne nie podaja pradu na ten obwod, a wykrycie tam pradu
(przez przekrecenie wlacznika pozycyjnych )wylacza dzienne.
PZDR
Marek


Źródło: topranking.pl/1600/vectra,swiatla,dzienne.php